BLOGI

Hukassa juna-asemalla

Torstai 19.12.2019 - Tuula Korhonen

Juna-asemalla-Nexus-blogi.png”Mitä, junalippujen ostopaikka on suljettu? Ainahan se toimisto on tässä ollut!”, Aino huudahtaa. Hän kääntyy ympäri ja näkee hampurilaispaikan, jota ei ennen ole ollut. Ei, sieltäkään ei saisi junalippuja. Näkyy lähellä joitain masiinoja, mutta Aino ei uskalla käyttää niitä: nehän voisivat mennä sekaisin ja nielaista kortin, kuten kävi pankkiautomaatillakin.

Aino lähtee kotiinsa ja avaa television. Sieltä ei tule mitään kiinnostavaa. Oikeasti Aino olisi halunnut lähteä siskonsa luokse Ouluun, mutta matkanteko tyssäsi lyhyeen.

Ainon tarina on tavallinen. Ympäristö muuttuu ja tekniikka valtaa alaa. Jos Ainolla olisi ollut junalippu, olisiko hän löytänyt oikeaan junaan ja junavaunuun? Vai olisiko hän löytänyt itsensä Moskovaan menevästä junasta? Jo lippuautomaattien kanssa taistelu käy työstä. Moni ikäihminen ei edes yritä ja jää suosiolla kotiinsa katsomaan televisiota. Näin elinpiiri kutistuu ja sosiaaliset suhteet latistuvat.

Ainolla ei ollut saattajaa, sillä hänen poikansa asuu kauempana. Ainolle olisi kuitenkin voitu tilata ulkopuolinen saattaja. Saattaja, joka pitää Ainosta kiinni ja katsoo, että hän löytää oikean junavaunun ja istumapaikan.

Nexus-senioripalvelut auttaa junalippujen hankkimisessa ja tarjoaa saattajapalveluita. Kun ongelmalliseksi koettuja asioita ratkotaan yhdessä, alkavat mutkat suoristua. Suunnitelmista kannattaa pitää kiinni, jotta sisarukset pääsevät jälleen näkemään toisensa. Ei Ainon ole pakko viettää joulun välipäiviä sohvaperunana. Myös Ainon poika voi huokaista helpotuksesta, kun hän tietää, että hänen äidistään pidetään hyvää huolta.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: seniori, eksyminen, matkustaminen, asuminen