KOTIKÄYNNIT

Kotikäynti

Mikä on kotikäynti? Kotikäynnillä käydään asiakkaan kotona. Nexuksen työntekijä tulee henkilökohtaisesti käymään.

Ensimmäinen kotikäynti on laajempi kuin säännölliset kotikäynnit.

Kotikäynnin ajankohdasta sovitaan aina asiakkaan kanssa. Kukaan ei tule kotikäynnille vain soittamalla ovikelloa. Eli kotikäynti on oikeastaan sovittu vierailu.

Kun seniorin luokse mennään ensimmäiselle kotikäynnille, olisi hyvä, että joku läheisistä olisi myös paikalla. Ennestään tuntemattoman tuleminen kotiin voi jännittääkin, joten läheinen voi olla seniorin mukana kotikäynnin aikana. Läheinen voi olla sukulainen, kuten puoliso tai tytär. Läheinen voi olla myös ystävä tai naapuri: sellainen ihminen, joka tuntee asukkaan ja hänen selviytymisensä kotona.

Erityisesti silloin läheinen on tarpeen kotikäynnillä, jos läheisen ja seniorin näkemykset kotona selviämisestä eroavat toisistaan. Hyvin tavallinen tilanne on sellainen, että seniori uskoo selviävänsä oikein hyvin kotona. Läheinen taas näkee, että seniorin selviytyminen on muuttunut.

Senioreista puhuttaessa tämä muuttuminen tarkoittaa monesti taantumista. Läheinen saattaa huomata, että seniori ei pukeudu enää yhtä siististi kuin ennen. Hänen kuulonsa on saattanut alentua tai seniorin kiinnostus lähteä yksin ulos on voinut vähentyä. Kaikki mainitut asiat ovat tärkeitä huomioita seniorin elämästä ja aktiivisuudesta.

Kotikäynnin tarkoitus piilekin siinä, että keskustellaan seniorin selviämisestä, esiintyneistä haasteista ja toivotuista ratkaisuista. Yhdessä seniorin, läheisen ja Nexus-senioripalvelun työntekijän kanssa mietitään, mitkä asiat ovat vaikuttaneet siihen, ettei seniori selviä yhtä hyvin kotona kuin aiemmin ja avun tarve on lisääntynyt.

Yhtä tärkeää kuin on miettiä haasteita, on miettiä tulevaisuutta: sitä, mitä halutaan. Mihin seniori haluaa osallistua ja minkä pitäisi toimia paremmin? Ikääntyminen ei ole syy tyytyä huonoon elämään. Rajoituksista huolimatta seniori voikin jatkaa omannäköisen elämänsä elämistä.

Nexus-senioripalvelujen työntekijöillä on paljon koulutusta ja kokemusta löytää ratkaisuja erilaisiin haasteisiin. Ratkaisu voi olla vaikkapa sovittu viikoittainen käynti kotiasioiden hoitamiseksi, paikantamislaite eksymisten vähentämiseen, lähellä kokoontuva lukupiiri ihmisten näkemiseksi tai kotiin tuodut lounaat ruokahalun palauttamiseksi ja ravitsemustilan korjaamiseksi.

Näistä mietitään juuri siellä kodissa asuvalle seniorille mieluisa ratkaisu. Sovitaan yhdessä, minä päivinä, moneltako ja miten pitkään jatkossa tavataan. Näistä asioista tehdään sopimus. Läheisille kerrotaan kuulumisia sovitulla tavalla.

Monella seniorilla on seinällä kalenteri, johon merkitään viikon tapahtumat. Tutun ihmisen kotikäynti on usein odotettu ja mieluinen tapahtuma. Jatkuva yhteydenpito myös läheisiin takaa sen, ettei kotikäynneillä tehdä tarpeettomia asioita. Suunnitelmaa muutetaan ja tarkennetaan seniorin tilanteen ja tarpeiden muuttuessa.

Kotikäynti voi alussa tuntua seniorista vaikealta, kun tavataan tuntematon ihminen ensimmäistä kertaa. Kun tullaan tutuiksi, on kotikäyntipäivä yleensä viikon odotetuin päivä.

Yhden seniorin sanoin: "Kyllä minä odotan hänen tuloaan, hänestä on tullut niin tuttu. Me keskustellaan kaikista maailman asioista ja saan avun kaikkeen mihin tarvitsen. Hyvä mieli käynnistä jatkuu iltaan asti.”

Kysy lisää: 09 4155 1955

Kotikäynti ja turvallisuus

Moni seniori voi miettiä, ettei halua apua kotiin, etteivät vaan muut saa tietää hänen asioistaan. Tiedäthän, että avustajilla ei ole lupaa puhua seniorin asioista kodin ulkopuolella. Eli Nexus-senioripalvelujen työntekijän kautta kukaan naapurisi ei saa tietoa sinun voinnistasi tai kodistasi.

Nexus-senioripalvelujen työntekijöillä on salassapitovelvollisuus senioreiden asioista. Jo se, kuka on asiakkaana, on salassapidon alainen tieto. Salassapidon alaisia ovat kaikki yksityiset tiedot, kuten asuminen, osoite, terveydentila ja kodin siisteys. Nexus-senioripalvelujen asiakastiedot säilytetään asiakastietojärjestelmässä, jonka nimi on Nursebuddy. Mikäli asiakas haluaa antaa avaimet yrityksen henkilöstölle, avaimet säilytetään lukollisessa kaapissa.

Nexus-senioripalvelujen henkilöstöllä on työpuhelimena matkapuhelin. He voivat kirjata kotikäynnit matkapuhelimella. Puhelimet on suojattu turvakoodilla. Työntekijöillä on yrityksen sähköpostiosoite. Työntekijöillä on myös hälytin tilanteisiin, joissa kotiin tarvitaan nopeasti apua. Nexus-senioripalvelujen työntekijät on vakuutettu, ja heille on järjestetty työterveyshuolto.

Yritys on Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungin hallinnon hyväksymä sosiaalipalvelujen tuottaja. Nexus-senioripalveluilla on omavalvontasuunnitelma. Lounaiden kotiin tuominen on Elintarvikeviraston hyväksymää ja valvomaa toimintaa.

 

Kotikäynti ja hygienia

Nexus-senioripalvelut noudattaa THL:n suosituksia hyvästä hygieniasta. Kädet pestään aina asuntoon sisään tullessa ja asunnosta poistuttaessa. Käsien pesun jälkeen kädet desinfioidaan. Tarvittaessa käytetään myös kertakäyttöisiä suojahansikkaita. Suusuojana käytetään kirurgista kasvomaskia. Maski puetaan päälle puhtain käsin ennen seniorin asuntoon tuloa ja poistetaan asunnosta poistumisen jälkeen. Maskit ovat kertakäyttöisiä.

Turvavälit huomioidaan siten, kuin se kotikäynnillä ja työtehtävät huomioiden on mahdollista. Senioreiden kotona erityinen huomio kiinnitetään myös pöytäpintojen ja ovenkahvojen puhtauteen. Nexus-senioripalvelujen työntekijät välttävät julkisissa kulkuvälineissä liikkumista. Mikäli julkisiin kulkuvälineisiin on mentävä, niissä käytetään kirurgista kasvomaskia. Työntekijät noudattavat hyviä hygieniakäytäntöjä myös vapaa-ajallaan.

Kysy lisää: 09 4155 1955